Studiu privind reglementările bancare la nivelul UE și limitele “Efectului Bruxelles”

  1. Prima pagină
  2. ARTICOLE
  3. Studiu privind reglementările bancare la nivelul UE și limitele “Efectului Bruxelles”
Studiu privind reglementările bancare la nivelul UE și limitele “Efectului Bruxelles”

Studiu privind reglementările bancare la nivelul UE și limitele “Efectului Bruxelles”

Reglementările bancare ale UE aplicate țărilor din Estul Europei și-au dorit să încurajeze țările să-și alinieze standardele de reglementare cu cele ale pieței unice, în schimbul unui acces sporit la piețele UE.

Modelul UE de reglementare a pieței financiare este din ce în ce mai copiat de țările terțe, iar limitele impuse de “Efectul Bruxelles” generat de condițiile reglementărilor bancare la nivelul UE se simt. În acest context, eforturile UE de a-și promova modelul dincolo de granițele sale ar trebui să țină seama de subdezvoltarea piețelor financiare în multe țări partenere și de capacitatea de multe ori insuficientă a autorităților de reglementare și supraveghere.

Reglementările bancare ale UE & “Efectul Bruxelles”


În cadrul serviciilor financiare, această politică este motivată de necesitatea de a preveni importarea instabilității financiare din țări terțe pe piața unică. Din acest motiv, țările avansate pot solicita recunoașterea oficială a faptului că regimurile lor sunt „echivalente” cu cele ale UE.

Acordurile comerciale încheiate de UE cu Georgia, Moldova și Ucraina sunt exemple ale acestei abordări a UE. Cele trei acorduri prevăd reglementarea în țările partenere care converg cu cea a UE și stabilesc calendare pentru ca acest lucru să se întâmple.

În calendar sunt incluse elementele de bază ale normelor prudențiale pentru bănci și a legislației UE privind sistemul de plăți și piețele de capital în vigoare la momentul încheierii comerțului, cu o nouă legislație UE încorporată în mod regulat. În acordul cu Ucraina, există un limbaj clar care lega accesul pe piața UE la adoptarea de către Ucraina a unei legislații suficient de apropiate de cea a UE.

Între timp, țările din Balcanii de Vest sunt interesate de convergența reglementărilor bancare UE, având în vedere implicarea profundă a grupurilor bancare din zona euro pe piețele bancare locale. Pentru aceste țări, filialele cu capital străin comandă o pondere semnificativă din activele bancare locale, deși aceste filiale sunt de obicei mici în totalul activelor grupurilor-mama.

“Efectul Bruxelles”: Constrângeri pe piețele și instituțiile locale


Exportarea reglementărilor UE în țări terțe, indiferent de dezvoltarea mai largă a instituțiilor și legilor, nu va genera automat beneficii echivalente în ceea ce privește stabilitatea financiară ca în UE. Standardele de contabilitate inadecvate și drepturile creditorului ar putea submina acest lucru. În reglementarea piețelor de capital, o lege standard poate fi, de fapt, contraproductivă fără o bună aplicare.

Unele instrumente fundamentale în legislația recentă a UE ar putea lipsi în întregime pe piețele locale, cum ar fi cerințele pentru datoriile bancare subordonate care ar putea face obiectul unei cauțiuni bazate pe ierarhiile creditorilor bine definite, dacă o bancă trebuie soluționată. Alte ținte ale UE pot fi în conformitate cu dezvoltarea pieței locale (cum ar fi nivelul acoperirii asigurării de depozit).

Mai precis, supraveghetorii locali ar putea să nu aibă resurse pentru a aplica reglementări complexe. Câteva dovezi în acest sens au apărut în actualizarea din noiembrie 2019 a bazei de date a Băncii Mondiale privind practicile de reglementare și supraveghere bancară. În cele 160 de țări examinate, există creșteri semnificative ale numărului și complexității reglementărilor bancare de la criza financiară mondială. Acest lucru nu a fost completat de o creștere a puterilor și a capacităților de supraveghere. Prin urmare, Bruxelles ar putea risca impunerea unilaterală a normelor UE asupra țărilor terțe.
Author Avatar

Despre autor

Administrator si Fondator al site-ului www.birocratica.ro

Adaugă comentarii